Tilbake til blogg

Fra kollega til leder

February 16, 2017
Synes du jobben som mellomleder kan være vanskelig? I morgen fredag  kl 8 :30 vil tema i live sendingen handle om hva som kan gjøre jobben lettere. Send meg  gjerne noen spørsmål i forkant eller forbered noen spørsmål du kan stille under sendingen. Hva synes DU kan være utfordrende som mellomleder? Gleder meg til å se deg!

Det var allerede i vårt første coachingmøte temaet dukket opp.

«Jeg synes overgangen fra å være «kun» kollega til plutselig å være leder er vanskelig»

Hva er det som er vanskelig? spør jeg den unge jenta.

«Før var vi mer som venner mens nå er det blitt en avstand som ikke var der tidligere»

«Jeg blir usikker på hvordan jeg kan og bør oppføre meg»

Mange av frisørene jeg coacher er mellomledere og føler seg ofte «mellom barken og veden»

Å takke ja til jobben som leder kan i mange tilfeller bety at du må være forberedt på at du ikke blir involvert i hva kollegaene dine tenker og gjør i samme grad som før. Ikke sjelden hører jeg at ledere blir plukket ut litt tilfeldig. Fordi du er en av de beste frisørene i salongen behøver ikke det nødvendigvis å bety at du vet hva som kreves av deg for å lede andre.

En av de sterkeste drivkrefter vi mennesker har, er ønske om å være en del av noe som er større enn oss selv- en del av et fellesskap.

Det å gå fra å være venn og kollega til å være den som tar beslutninger, særlig de som er mindre populære, samtidig som du har ansvar for driften er et stort ansvar. Det krever noe annet av deg enn å kun ha fokus på kunder og være en god kollega.

Basert på samtaler jeg har hatt med ledere og ansatte så er det disse verdiene som går igjen og som gir grunnlag for godt samarbeid.

Tillit – åpenhet og respekt.

Så still deg selv disse spørsmålene:

1.Hva vet du om forventingene dine medarbeidere har til deg?

2. Hvordan ønsker du å bli oppfattet som leder?

3. Hvordan henger det sammen med den du er og det du gjør?

 

«People will forget what you said and did- but they will never forget how you made them feel»

«Har du spurt dine ansatte hvilke forventninger de har til deg som leder?» spør jeg videre

«Kan jeg det da? Hva om de oppfatter meg som usikker?

Kanskje de gjør- kanskje ikke- men tenk hvilken informasjon det ville gitt deg?

Jeg fortsetter å spørre, det får henne til å reflektere. I tillegg skjer det noe når hun sier det høyt:

Så, hvordan ønsker du å framstå- hva vil du de ansatte skal si om deg som leder?

«Jeg ville likt å høre at de har tillit til meg og at de kunne komme til meg med sine problemer»

Hvordan er det i samsvar med faktisk den du er?

«Tja …. jeg er kanskje ikke så tilgjengelig som jeg burde, de får nok følelsen av at jeg har travelt med andre oppgaver og av den grunn så uteblir de»

Hvordan påvirker det du gjør og sier i forhold til hvordan du framstår?

Sier du en ting og gjør noe annet?

Tilbake til blogg