Jeg er ikke selger, jeg er frisør
«Jeg hater å pushe kunden ,
jeg føler det skikkelig kjipt»
Dette hører jeg veldig ofte
fra frisørene jeg coacher når vi snakker om salg av tjenester og produkter, og
jeg forstår de godt. Hva tror du ikke kunden føler
når du føler det slik? Og hvem liker følelsen av å
bli pushet, overtalt eller lurt til å kjøpe?
Følelsen når du kommer hjem med posen full av varer du ikke trenger som havner i skapet sammen med et hav av andre uåpnede flasker og krukker, og som du i tillegg ikke vet hva du skal bruke de til og hvordan.
DEN følelsen er kjip, kanskje enda mer kjip enn følelsen til den som «pusher».
Vi mennesker tar beslutninger basert på følelser, hvordan vi oppnår behag og unngår ubehag. Så når kunden du har i stolen synes det er mer ubehagelig å si nei til det du «pusher» på henne, så sier hun heller ja-selv om hun ikke har behov for det. MEN når du bidrar til å løse et problem hun har og i tillegg forklarer henne hvordan hun skal få til håret hjemme- DA blir hun deg evig takknemlig.
På fredag førstkommende kl. 08:30 vil jeg kjøre en Facebook live hvor jeg lærer deg hva som skal til for å unngå «pushy selger» stilen og heller oppnå å bli en problemløser som kunden vil elske.
Håper du er med og kommer med spørsmål og innspill- og hvis du kjenner noen som du tror kan ha glede av å lære dette så del gjerne.