Slik øker sjangsen for at salongen utvikles og oppnår bedre resultater
«Det er så mye å huske på og det føles så håpløst vanskelig alt sammen»
Den unge lærlingen har akkurat begynt i en av byens beste salonger og ønsker hjelp til å løse problemet han har.
«Alt er nytt, og hvis jeg ikke forstår så er jeg redd for at de tror jeg er dum»
Jeg forteller han at alt som er nytt og annerledes ofte føles vanskelig, nettopp fordi det er nytt og annerledes.
«I tillegg så får jeg en del kritikk når jeg gjør feil og da blir jeg bare enda mer usikker»
Hva trenger du for å bli tryggere da?
«Jeg skulle ønske at jeg hadde fått litt grundigere opplæring og at det ikke var verdens undergang når jeg gjorde feil»
Jeg føler med han og ser at han blir blank i øynene og svelger gjentatte ganger.
Siden han svarer med å fortelle hva han hadde trengt i stedet for hva han trenger så spør jeg:
Så – hva tenker du kan være løsningen dette da?
«Jeg har lyst til å snakke med lederen min og fortelle hvordan jeg har det ,og at jeg trenger mer hjelp og tid til å sette meg inn i alt »
God ide, når vil du gjøre det?
«Jeg får vondt i maven bare av å tenke på det.Tenk om hun blir sur på meg?»
Ja – men tenk om hun blir takknemlig for at du sier hvordan du opplever det?
«Det hadde vært helt fantastisk» - sier han og smiler😊
På vei ut av døren ser jeg en gutt, mer rak i ryggen og besluttsom, og jeg tenker jeg på meg selv da jeg hadde nyansatte.Jeg kjenner et lite snev av dårlig samvittighet.
Hvordan håndterer du nyansatte i salongen?
Tar du deg tid til å gi de den opplæring de trenger slik at de opplever trygghet og mestring?
Trygge medarbeidere med høy trivselsfaktor utvikler bedriften og skaper resultater.